* التصوير هو فعل "الالتقاط" بمختلف مستوياته. فالعين- قبل العدسة- تلتقط التكوين الجمالي، تتأمله، تنفعل به، ثم تلتقط الزاوية المثلى لرؤيته قبل أن تفسح المجال للعدسة لتنفح وتنغلق لالتقاط الصورة. والأمر ليس ببساطة الوصف فهو يتطلب تركيزا تاما وانفعالا صادقا بالتكوين الماثل لان النتيجة النهائية لا تكون مماثلة أبدا لمرحلة الالتقاط الاولى. لكن الأمر لا يقتصر على الإحساس فحسب فالجانب التقني وإدراك العلاقة بين سرعة الشاتر وفتحة العدسة وحساسية الفيلم النيجاتيف عوامل تدعم الحس وتساعد في خروج الصورة كما كان الانفعال بها.
------------------------------------------------------------------------
* بالعمل مع الخامات الطبيعية، اكتشفت مدى كرهي للرخام. الرخام من وجهة نظري خامة مائعة للغاية لا شخصية لها ولا عمق فيها (ربما لهذا السبب يستخدمها الأثرياء ومحدثوا النعمة والإسلاميين كثيرا في أبنيتهم). على النقيض من الرخام، أجد الخشب والحجارة خامات بدائية للغاية، بها عمق ولها رائحة مميزة ولها شخصية تصنع تكوينات فائقة الجمال يمكن استهلاك عشرات الافلام معها لإبراز جمالها.
-------------------------------------------------------------------
* البشر أجمل تكوين يمكن التقاطه بالعدسة. لا أتحدث هنا عن انفعالات الوجه فحسب بل على التكوين العام للجسم البشري.. بتعرجاته وانثناءاته وجمالياته وعيوبه. تكوين الجسم البشري يحاكي في عشوائيته الطبيعة في مختلف مظاهرها ... الجسد البشري هو الكمال كما تصوره الإله في الإنسان عند تكوينه... لا يوجد ما هو أجمل.
------------------------------------------------------
* في مراحل عدم الاستقرار تحدث حالة من التوحد بين الروح والعدسة. يصبح السعي لوضوح ونقاء الكادر واتزان زاويته وضبط إضاءته محاولة للتعويض عن اهتزاز رؤية الواقع وتشوش الذهن.. مجرد محاولة للتخفيف من وطأة مرور الوقت بلا طائل وتهدئة روح يتلاعب بها الحزن والتوتر بلا توقف.
20 comments:
البشر أجمل تكوين يمكن التقاطه بالعدسة. لا أتحدث هنا عن انفعالات الوجه فحسب بل على التكوين العام للجسم البشري
عندك حق وهل هناك ما اروع
لكنى لا اتفق معك حول رأيك فى الرخام
أتفق معك في موضوع الرخام و البشر
human:
مختلف معايا من ناحية إيه؟
على باب الله:
بصرة :)
يمكن الرخام من بعيد يبان مادة مصمتة مصقولة زيادة عن اللزوم مفيش فيها مساحة عشوائية
لكن من قريب لما بدقق في اللي بيسموه-تقريبا-عروق الرخام بلاقي تكوينات في منتهي الجمال
الصور حلوة جدا علي فكرة
Alexandmellia:
فاهماكي تماما بس عارفة مشكلتي إيه إني لما جيت أتعامل مع الرخام بعدسة ماكرو مدانيش نتائج مرضية خالص... مفيهوش عمق أو زلق زيادة عن اللزوم بالنسبة لي غير الخشب والحجارة اللي بشم ريحتهم في الصورة ... يمكن لانها خامات أقدم وأكثر بدائية من الرخام...
وفي النهاية الخامات أذواق :)
الصور يا ستي كلها بتاعتي ما عدا صور تكوينات الجسد العاري
صور الجسد العاري فعلا ما يبانش انها جسم بني آدم... حلوة أوي وصورك إنتي كمان
صورك مميزة
و
خاصة إني بعترف بالصور بس اللي صحابها حاسين بيها ليها مذاق خاص تحسي ان روحانياتهم المزاجيه وقت التقاطها بتنطبع على لقطة اتخاذ الصورة فبتوصل للي بيشوفها بقوة
رخم حبي للرخام في بعض حالاته فأنا بفضل أكثر الخشب والطوب ومعك تماما في وصفك
تحية بشدة
جمال الجسم الإنساني مثالي
تحياتي
لذيذة اوى الصور دى و الاجمل منها احساسك بيها انا و انا بتفرج عليها حاسس زى مكون موجود فى المكان جمبها مش بعيد عنها
عندى فكرة بدل عنوان تصاوير احسن منه عنوان متحف -بس اظن انه محتاج صور اكتر عشان يكون متحف بجد-هيكون لايق عليه
تحياتى
عجبنى اوى تعريفك للتصوير
لا وجود خارج الزمن...والصورة تقبض على موضوعها وزمنه وتوثق الاثنان معا. قطرة من الماء خارج الصيرورة غير الواعية الى ذاتها والى تدفقها الحتمي نحو اللاشيء..صورك جميلة وحسك جميل.امتعتني خاصة انني اقرأ حاليا كتابا لسوزان سونتاغ عن فلسفة التصوير...هنيئا لك
اه...بما انك تحبين الجاز...هدية وتوصية...لا اعلرف ان كنت تحبين المغنى ام الالاتي...على كل
jim hall
album: concierto
track: concierto (concierto de aranjuez)
great cover for rodrigo's masterpiece with chet baker and others
جيم هول عازف غيتار اثيت ان الجاز هو هارموني وروح اولا لانه يعزف دون سرعة لكن بتلائم مدهش مع روح المقطوعة...دون تكلف
نهى جمال
انطباعك عن لحظة التقاط الصورة مضبوط جدا... اكيد بتصوري...:))
dr. love
مبسوطة إن الصور عجبتك
ahmed
ميرسي
رجل يزحف فيه الشتاء
العين بتشوف الموضوع قبل وبتطبعه على الصورة من خلال حركة العدسة
سوزان سونتاج بتعجبني اكتر كموديل مش كمصورة ... شغلها طبيعته مادية اكتر من روحانية بس هي ملامحها منحوتة أوي كل البورتريهات اللي اتعملت لها مميزة
مبسوطة انك بتحب الجاز وميرسي انك عرفتي على جيم هول... أنا في الجاز لا افرق بين مغني والالاتي... ولا بين إيقاع سريع أو بطيء... الجاز بدهاليزه وتنويعاته المختلفة يجذبني اكثر من أي نوع موسيقي آخر
اسف لاني ازور فضائك للمرة الثالثة واخشى ان اكون ضيفا ثقيل الظل
لكن الكونتيسات معروفات بحسن الضيافة
على اية حال
يبدو انك تحبين الجاز الكلاسيكي (صورة لويس و ايلا )...بعض الاسماء من الجاز العالمي
وخاصة الجانر الذي يجمع بين اعظم مدرستي موسيقى: الجاز والفلامنكو...تجسيد هذه الروج تجدينها في الكليب التالي للمايسترو الالهي PACO DE LUCIA
http://www.youtube.com/watch?v=y09B-6I5_sI
(المقطوعة تبدا بعد دقيقتين من تقديم باكو لباقي العازفين..فصبرا)
CARLES BENEVANT, TINO DE JERALDO, JORGE PARDO: EL CONCIERTO DE SEVILLA (THE SEVILLE CONCERT) -
احد افضل البومات الجاز على الاطلاق
هؤلاء بالاضافة الى بعض اعمال paco de lucia هم رواد مدرسة الجازز في الفلامنكو الحديث
MALCOLM MACLAREN'S MASTERPIECE "PARIS""
AZIZA MUSTAFA ZADEH
I wore black on St-Germain de prés
Feelings in the air they love today
It's true, I don't believe
in love beyond the grave,
But then I listened to a trumpet plaY
LINK:
http://www.youtube.com/watch?v=bifxw9C9RJky
GERARDO NUNEZ : CRUCE DE CAMINOS.JAZZ VIENE DEL SUR
gerardo nunez: andando el tiempo (اسمعي NOCTURNO)
LINK:
http://www.esflamenco.com/product/en58064455.html
MARITIRO: PRIMAVERA EN NUEVA YORK (SPRING IN NEW YORK)
AHMAD JAMAL (PIANIST OF MILES DAVIS): IF I FIND THE WAY /
NINO JOSELE: PAZ (TRIBUTE TO BILL EVANS)
http://www.youtube.com/watch?v=VVRSD9GQO5s
MICHEL CAMILO AND TOMATITO: SPAIN
SPAIN AGAIN
ARTURU SANDOVAL: RYTHYM OF OUR WORLD
http://www.youtube.com/watch?v=quJErTfhigU
DIEGO EL CIGALA Y BEBO: LKAGRIMAS NEGRAS (THE WHOLE ALBUM IS FANTASTIC)
CHANO DOMINGUEZ: IMAN / FLAMENCO JAZZ
VARIOUS ARTISTS: LIMON (PRODUCED BY JAVIER LIMON))
JAVIER LIMON: SON DE LIMON
EGBERTO GISMONTI
شربل روحانا وهاني سبلبيني: مدى
والاجمل زياد رحباني: هدوء نسبي والبوم "ولا كيف" و"كيفك انت" لفيروز
محمد الماغوط في كتاب (اغتصاب كان واخواتها) قال ان هذا الالبوم اجمل في رايه من كل الشعر القديم
خلص يكفي...زودتها :)
غريب ربما ان اكتب لك كل هذا...او لا
لكني اظنك لا تسألين مثل هذه الاسئلة
سلام
رجل يزحف في الشتاء
تنورني في أي وقت يا فندم وأكيد طبعا أنا لا أسأل مثل هذه الأسئلة
باكو بسمعه من حوالي اربع سنين بس مش بصنفه جاز خالص...
عزيزة مصطفى زاده من أصيع الحناجر اللي سمعتها في حياتي ده غير انها بيانيست مذهلة...
شربل وزياد بسمعهم على خفيف بس مقدرش اقول على نفسي من مريديهم
بس اتفق معاك جدا في البوم كيفك إنت ولا كيف
:)
باكو ليس جاز وانما هو رائد الفلامنكو فيوزن المتاثر بشكل كبير بالجاز.قبل باكو كانت وظيفة الغيتار الاساسية مرافقة الكانتاور (المغني) ومن الناحية التقنية كان مقيدا بال"فورماس" اي الشكل الموسيقي مثل (TANGOS -SOLEA-SEVILLANAS-TRANQUILOS)
باكو حول الالة الى مؤدي رئيسي بواسطة جدلية ما بين جذور الفلامنكو التقليدي وبين مدارس موسيقية عالمية كان الجاز من اهمها نظرا للبرالية سلالمه الموسيقية وفلسفته.
في الرابط الذي ارفقته قراءة جديدة لمقطوعة من السبعينيات يعزفها باكو في كل عرض له تقريبا ودائما بشكل مختلف. اعتقد ان السلالم الذي يعزفه باكو في عدة مقاطع (مثلا بين 6:20 - حتى 6:45) هي سلالم جازية بامتياز.
على فكرة
ممكن كأس من البينو نوار؟
ولا شاردونيه احسن بالحر
وبلاش افندم دي
كلامك عن باكو صح جدا
قبله فعلا الجيتار كان مجرد ألة مرافقة
بعده جه واحد ارجنتيني مش معروف أوي بس مشي على نفس السكة
اسمه
Fernando Egozcue
اسمعله
Lagrimas De Cera
http://www.youtube.com/watch?v=oqPyHjCuUZY
:)
في الحر ده لازم أكيد شاردوناي طبعا...
الشاردوناي هو ملك النبيت الابيض الجاف في رأيي
لكن لو بتحب النبيت الحلو يبقى ممكن أعزمك على ريزلينج الماني أو أيس واين كندي... احلى ما يمكن تدوقه في حياتك
في الحر ده حسب رايي
كوكتيلات
ميدوري ساور
او موخيتو
بس قليل ما تلاقي حد يعرف يزبط الحاجات دي
الريزلينج لذيذ
ونحلي بقى بكاس من الريمي مارتن لويس الرابع عشر V.S.O.P.
وحابيع سيارتي عشان قنينة
على فكرة وصلني قبل يومين نبيذ ايطالي اسمه gutornio
احمر غازي خفيف..جسم نصف ممتلء...مش ماخد نفسه بجدية اوي
ينفع في الطقس ده بردو
الكندي ده صنف جديد ...هاتي اجرب
الغيتاريست ده روعة روعة روعة
شكرا بجد
عزفه صافي اوي
بيذكرني بموسيقى بياتزولا
انا بعزف غيتار وبحب الاقي حد بالمستوى ده ماكنتش اعرف عنه قبل كده
فشكرا تاني
وارد بالكليب التالي للغيتاريست المفضل لدي
vicente amigo
http://www.youtube.com/watch?v=2bwqxyVJnJI
واخيرا وليس اخرا
اجمل مقطوعة من ساوندتراك فيلم
HABLA CON ELLA
للعبقري المودوفار
غيتار فيسنته يلامس الروح
اسمعي
http://www.youtube.com/watch?v=Z-E0nnDfPTo
كيف للانسان ان لا يسمع الموسيقى؟
وان لا يقشعر بدنه
"Muere lentamente quien no viaja, quien no lee, quien no oye música, quien no encuentra gracia en sí mismo"
PABLO NERUDA
"Dies slowly he who does not travel, does not read,
does not listen to music, who does not find grace in himself."
لا اعرفك لكني اعرف انك لست ممن يموتون ببطء.
الكوكتيلات في الحر ده مطلوبة جدا ويا ريت لو كانت فوق سطح النيل هيلتون على النيل مباشرة على أنغام الجيتار
:)
متبقاش تترجم الكلام الاسباني لاني بتكلم اللغة دي بقالي خمس سنين
مبسوطة إن فرناندو اجوسكيو عجبك
خش على الموقع بتاعه
www.fernandoegozcue.com
واسمع في الديسكوجرافي
Lejos
Tango En Silencio
Viejos Aires
بجد الراجل ده احساسه مرعب
ألمودوبار مش بحبه أوي بحس إنه واخد أكتر من حقه
بس فيسنته جميل فعلا
ابعتلي شوية من النبيت الايطالي
انا بتعلمها مش بقالي كتير
بس ابويا بيتكلمها كويس اوي عشان عاش سنين بالسلفادور في السبعينيات
بعشق اللغة دي
وكل ما كنت اقرا لنيرودا او لماركز او اسمع مرسيدس سوسا اقول لنفسي لازم اتعلمها
وقبل شهرين ومتاخر سنين تسجلت
خمس سنين؟..نيالك
يعني تعلمتيها لشغل ولا بالجامعة؟
انا بتكلم فرنسي بس الاسباني حاجة تانية...والقواعد اسهل (انا جحش بالقواعد بشكل عام...اي قواعد :)
على فكرة
طول النهار وانا بشتغل افكر بريتم معين مش عارف سمعته فين...
اسمع رنة "هنا..."وبعدين فراغ وبعد كده "هنا....عليائي" وبعدين "البحر ..." لما روحت تذكرت ان الجملة الشعرية دي بتاعتك
حلوة...حقيقي مدونتك حلوة
وما بتزهقيش من الكلام عن الموسيقى
يعني كده كتير
خاصة بوقت زي ده
ANCHANTEZ
صحيح
حخلي موضوع المودوفار لمرة تانية
Post a Comment